Skip to main content

Ellehammer – Danmarks Edison

Annonce for Ellehammers motorcykel, Elleham. Billede: Public Domain.

I datiden blev både Valdemar Poulsen, Poul la Cour og Jacob Ellehammer kaldt ‘Danmarks Edison’. Men betegnelsen passer bedst på Ellehammer (1871-1946). Både Poulsen og la Cour arbejdede kun med relativt få emner i deres karriere, mens Ellehammer ligesom Edison spredte sig over meget forskelligt. Men der er dog den forskel på Edison og Ellehammer, at den første var vældig god til at tjene penge på sine opfindelser; det kneb mere for Ellehammer – og i øvrigt også for Poulsen. Her var Edisons store fordel at det amerikanske hjemmemarked var meget større, og at et patent således potentielt åbnede for større økonomiske muligheder.

Ellehammer er formentlig den mest kendte af de ældre danske opfindere, og det skyldes primært at han har fået et image som den første første europæer der fløj – et image der er blevet fastholdt i forlængelse af spillefilmen ‘Nu stiger den’ fra 1966. Men på trods af den megen hype om Ellehammers flyvning, så var han ikke den første; man kan desuden diskutere om han overhovedet fløj.

Ellehammer kastede sig først over underholdningsbrancen. I 1896 fik han patent på en såkaldt ‘kinematograf’, et apparat man kunne se levende billeder i. Man kan godt betegne det som Danmarks første filmfremviser, men det var stærkt inspireret af en tilsvarende Edison-opfindelse. Han byggede også et røntgenapparat der fx kunne vise knoglerne i en hånd eller mønterne i en lukket pung – det var før man vidste hvor farlige røntgenstråler er! Disse og andre af Ellehammers opfindelser (plus nogle han havde kopieret) blev opstillet på forlystelsesstedet Skandinavisk Panoptikon ved Rådhuspladsen i København. Ellehammer tænkte også på dem der blev tørstige under besøget og opfandt derfor en ølautomat, en såkaldt ‘væskeudskænkningsautomat’. Her fik han sit andet patent. 

Det var ikke tilfældigt at Ellehammer først gik ind i underholdningsbranchen. Det var dengang en branche i stor vækst. Københavns befolkning voksede stærkt, og selvom folk havde lange arbejdsdage, og lønnen var relativ lav, så havde mange alligevel penge i overskud til at bruge på forlystelser. Det var slut med folkedans og historiefortælling i bindestuerne; nu kom de nye underholdningsteknologier buldrende frem – og her var god mulighed for at tjene penge.

Omkring 1902 skiftede Ellehammers hovedfokus imidlertid til benzinmotoren. Det var endnu en ny opfindelse der ikke var helt færdigudviklet, så en foretagsom mand som Ellehammer kunne både se forbedringsmuligheder og nye anvendelsesmuligheder. Det første han lavede, var motorcyklen Elleham der blev lanceret i 1904. Det blev en pæn succes set med datidens øjne. Der blev formentlig fremstillet omkring 1000 eksemplarer af den; bl.a. til militæret og postvæsenet. Det var den første dansk-fremstillede motorcykel – men egentlig var det slet ikke en motorcykel; det var derimod en scooter. Verdens tredjeældste scooter.

Ingen kommentarer endnu!

Din e-mail vil ikke blive vist.